Veterán autók és motorok kiállítása

Angol arisztokrata - Rolls-Royce.jpgVasárnap veterán kiállításon jártunk. Azok számára akik kihagyták nyújtanék egy kis ízelítőt. A kiállítás a Vasvilla aulájában, és udvarán volt, de az arra járók már messziről észrevehették az épület előtt álló régi Csepel tűzoltóautóról is, hogy valami olyasmiről van szó, amit érdemes közelebbről megnézni.

 A belépőjegy ára mindössze jelképesnek mondható 200,-Ft volt felnőtteknek, illetve 100,-Ft diákoknak. Belépve az iskolába rengeteg veterán motorkerékpár tárult a szemünk elé, köztük sok gyönyörűen restaurálva.

A legszebb Ikarus.jpgBMW 635CSi.jpg

Mindegyik előtt kis táblán olvasható volt a gyártás éve és a műszaki adatok. Jónéhány egzotikumot és technikai érdekességet fedezhetett fel a figyelmes szemlélő, köztük olyan mára már eltűnt megoldásokat, mint a kézzel kapcsolható sebeségváltó, a nyomórudas szelepvezérlés, vagy a ritkaságszámba menő kardántengelyes meghajtás.

BMW kardantengelyes hajtassal.jpgCitroen DS.jpg

Némelyik motort időnként be is indították, és bizony koruk ellenére egy pöccintésre életre keltek. Apró érdekességként felfedezhető volt egy pedálos Moszkvics kisautó is, aki elég idős hozzá bizonyára tudja miről beszélek.

Csepel tuzoltoauto.jpgEgy tekintelyt parancsolo katonai Zil.jpg

Miután a motorokat alaposan körbejártuk kimentünk az udvarra, hogy az autókat is megcsodáljuk. Autómániásként találtunk is jónéhány olyan járgányt, ami megdobogtatta a szívünket.

Eleinte ilyen volt a bogar hatulja.jpgJol megfigyegyelheto a nyomorudas vezerles.jpg

A teljesség igénye nélkül kiemelnék néhány érdekesebb darabot:

  • volt 2 MG az angol sportkocsigyártás aranykorából
  • Citroen DS (sokak a Fantomas című sorozatból emlékezhetnek rá), ami sok technikai megoldásával megelőzte a korát…pl. hidropneumatikus rugózás, amely lehetővé teszi a csillapítás mértékének változtatását (ráadásul igazán érdekes látvány, amikor álló motorral az autó szinte ül a talajon, aztán mikor beindítják szépen felemelkedik) és páratlanul csillapítja az úthibákat; a kuplung nélküli, félautomata sebességváltó, a két első féktárcsa pedig nem a szokott helyen, hanem bent a féltengelyeken található, így csökkentve a rugózatlan tömeget.
  • több bogár, mellettük fotóalbumon megtekinthető volt a restaurálásuk menete…hihetetlen, hogy milyen állapotú autókat is meg tudnak menteni a szorgos restaurátorok
  • személyes kedvencem egy BMW 635CSi, ami talán a vala készült legszebb BMW (legalábbis szerintem)
  • egy szépen felújított farmotoros Ikarus busz
  • Citroen 2CV-k (becenevükön kacsák)
  • egy Rolls-Royce
  • régi Trabant, Skoda, Opel, Ford, Peugeot, és még sok érdekesség
  • és egy sanyarú sorsú Tatra, amit kis életképbe rendeztek, tyúkokkal, miegyébbel, hűen visszaadva megtalálásának körülményeit…remélem később gondos kezek majd visszaállítják ennek az igazán ritka és kevéssé ismert autónak az eredeti állapotát. (a szóbanforgó Tatra a keleti blokk luxusautója volt, hatalmas, tekintélyt parancsoló mérettel, és igazi kuriózumként léghűtéses farmotorral)
  • és persze a végére egy kis ízelítő az igazi tartósságból: egy ha jól emlékszem 1909-es gyártású stabil motor, ami ma is tökéletesen működik, itt a kiállításon is vidáman pöfögött, és alacsony fordulatszáma révén remek szemléltető eszköz volt, hogy működés közben is láthassuk a szelepeket, amik más motorokon követhetetlen gyorsasággal nyílnak és záródnak. (a stabil motor univerzális, egy helyben álló berendezés, ami képes más, motor nélküli gépezet meghajtására /pl. cséplőgép/, legtöbb esetben áttétel nélkül egyenesen a fõtengelyrõl egy széles szíjjal adta át az erõt a meghajtani kívánt szerkezetnek. A kiállított példány tökéletes állapotban volt, egyedül a gyújtáshoz szükséges elektromosság előállítására eredetileg használt dinamó hiányzott róla, ezt egy akkumulátorral helyettesítették.

A kiállítás egyik rendezője érdekességképp elmondta, hogy gyakran csak az indításához használtak benzint, utána petróleummal üzemeltették, mivel az olcsóbb volt.

Latkep.jpgMG - szinten Angol.jpg

A végén elégedetten távoztunk a kiállításról, és még az időjárás is kegyes volt hozzánk, már hazafelé tartottunk amikor elkezdett csöpögni az eső, így megúsztunk egy megázást.

Opel rekord.jpgPeugeot.jpg

Köszönjük a szervezőknek az élményt, és sok sikert kívánunk mindenkinek, aki szabadidejét nem kímélve azon fáradozik, hogy ezekben a csodálatos járművekben még sokáig gyönyörködhessünk.

Stabil motor - jol lathatoak a szelepek is.jpgVeteran motor.jpg

16816 / 6168 látogató

kapcsolódó cikkek

“Veterán autók és motorok kiállítása” bejegyzéshez 8 hozzászólás

  1. nagyon szépek akocsik meg a motorok deleginkáp a unokatesoméké

  2. nagyon tetcet az egész musor deleginkáb a tuzoltokocsi meg a katonai kocsi és még a varburg is

  3. szar volt az egész én elhánytam magam a sok csöves kocsi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!láttán.

  4. Profika, szégyenlhetnéd magad, hogy ilyet írsz!!! Mit képzelsz Te magadról, mi?!

  5. Pofika…neked még ien “csöves” kocsid sincs biztos..:)am meg ha ezek a “csöves” kocsik nincsenek lehet h faterodnak vagy muterodnak sincs kocsija…

  6. Pofika!
    Te egy igazi buzi vagy,aki ráadásul műszaki analfabéta.
    Sőt biztos még barátnőd sincs.
    Te igazi köcsög!

  7. Az a farmotoros IKARUS tényleg a legszebb az egész világon. Azok az ívelt szélvédők és azok a gyönyörű tetőablakok………. nagyon eltalálták. Az egész áramvonalas orrész egyszerűen utánozhatatlan. A fényezés színösszeállítása is telitalálat, a csíkok elhelyezése és formája is tökéletes.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.