KRESZ-módosítás 2010 január 1-jétől!

Elfogadta a kormány a KRESZ módosítását, s ezzel több mint hatvan
ponton változtatja meg a rendeletet 2010-től.

A közúti közlekedés szabályainak módosítása 2010 január 1-jétől lép
hatályba.

Az eredeti tervekhez képest több hónapot csúszik a KRESZ módosítása: eredetileg szeptembertől szerették volna elfogadni az új szabályelemeket. Az MTI birtokába került dokumentum szerint a változások elsősorban a védtelen közlekedők – a gyalogosok és a kerékpárosok -biztonságát javítja.

A közúti közlekedés szabályainak módosítása rögzíti többek közt, hogy a gyalogos átkelőhelyeknél a jelenleginél sokkal körültekintőbben kell közlekedni, és ha szükséges, táblával kell elérni, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatjanak, hogy még előtte képesek legyenek megállni.

A KRESZ módosítása a biciklis közlekedésben bevezet négy sebességhatárt, meghatározza a “nyitott kerékpársáv” fogalmát, lehetővé teszi például, hogy a kerékpárok egyirányú utcába is behajtsanak a forgalommal szemben, vagy előre menjenek a piros lámpánál.

A változások eredményeként mentesülnek a jobbra tartási kötelezettség alól is, vagyis akár az út közepén is mehetnek majd. Növelheti a kerékpárosok és a gyalogosok biztonságát, hogy a kanyarodó járművek vezetői számára elsőbbségadást ír elő a módosítás. A dokumentum lehetővé teszi a kerékpárutakon várakozó járművek elszállítását is.

A változások a motorosokat és az autósokat is érintik. 2010 januártól a motorosok is használhatják majd a buszsávot, és ők is előremehetnek a  piros lámpánál.

Több új közlekedési táblát is bevezetnek, például a torlódás veszélyét jelző piros keretes háromszöget, és engedélyezik az elektronikus jelzőtáblák használatát az autópályákon. A módosítás azt is engedélyezi, hogy a különösen balesetveszélyes helyeken a jelenleginél nagyobb, fényvisszaverő sárga háttéren is elhelyezhetők legyenek a közlekedési táblák.

Az új szabályozás pontosítja az iskolabusz fogalmát, és bővíti a gyermekszállítás biztonsági követelményeit. A táblával megkülönböztetett

iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzővel jelzett ideje alatt más járművek csak fokozott ,óvatossággal, lassabban közlekedhetnek – olvasható a dokumentumban.

A módosítás pontosítja a gyerekülés használatának szabályait: a 150 centiméternél alacsonyabb gyerekek ülését a biztonsági övhöz vagy annak
bekötési pontjához kell csatolni.

A tervezet szigorúbban szabályozza a rendszámok láthatóságát és meghatározza a quad fogalmát is.

Januártól közúti táblával jelzik a traffipaxok helyét, és egységes sebességhatárt vezetnek be minden közúton a 3500 kilogrammnál nem nehezebb járművek számára. (AM)

26797 / 4787 látogató

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.