A Soproni borvidék és a politikai lobby

1995 ben amikor a Kisalföldi Vállalkozásfejlesztési Alapítvány megjelentette az első borvidéki katalógust,majd kidolgozásra került a borvidék marketing program s a stratégia számos projekt megvalósult ami egyaránt szolgálta a termelők s a fogyasztók érdekeit.

Egy fontos kérdésben azonban nem lépett máig a borvidék mégpedig a politikai lobby kérdésében amelyben más borvidékek jóval megelőztek minket.

Sajnos a gazdák s a képviselők között nincs szoros kapcsolat így a képviselők nincsenek tisztában a gazdák problémáival a gazdák meg nem tudnak részt venni a helyi döntések előkészítésében. Igaz,Dr.Simon alpolgármester révén a közeli múltban megindult egy közeledési folyamat.Együttműködési megállapodást kötnek a hegyközségek az önkormányzattal.A megállapodás tartalmát már izgalommal várják a gazdák.Nagy kár,hogy csak a választási ciklus végén kerül erre sors mint tudjuk a puding próbája az evés majd kiderül mi is valósul meg a megállapodásból.

A jelenlegi hatalom birtokosai a kis adók eltörléséről beszélnek. Nem kellene megvizsgálni az országban egyik legmagasabb pinceadó kérdését Sopronban? 740Ft/négyzetméter Nem kellene létrehozni a borászati albizottságot amelyben a gazdák sa politikusok ellentételezés nélkül dolgoznának?

Nem kellene félévente meghallgatni a Soproni Borvidék Hegyközségi Tanács elnökét a testületi ülésen az eseményekről s az elvégzett
munkáról?

Nem kellene Budapesten lobbyzni a borvidék fejlesztése népszerűsítése érdekében ahogy ezt az Egri borvidék teszi?

Nem kellene egy Soproni Borvidéki Kerekasztal ahol a termelők a politikusok,az ipartestület,a kamara s a civil szervezetek egyeztetnének a borvidék kérdéseiben?

Nem kellene megvizsgálni a termőterület útjainak és vízelvezetőinek áldatlan állapotát?

Nem kellene teljes politikai konszenzus hisz a borvidék gazdaságfejlesztéséről van szó?

Nem kellene nagyobb kohézió,összefogás a borvidéki települések önkormányzatai között hisz 13 településről s 1880 hektár szőlő sorsáról van szó.

Véleményem szerint a termelőknek sokkal erősebb lobbytevékenységet kell a jövőben kifejteni az októberben felálló új képviselő-testület irányában sokkal erősebb és eredményesebb kommunikációra van szükség mert különben nem vehetjük fel a versenyt az előttünk járó borvidékekkel s ez hamarosan visszaüthet a borok értékesítésében.Hiába van Sopronban jó bormarketing ha a borvidék fejlesztését nem támogatják a képviselők az igen gomb lenyomásával,megrekedünk egy szinten s nem lépünk tovább pedig közismert,hogy az EU ban túltermelési válság van,támogatják az ültetvények kivágását tehát a

Napnál is világosabb,hogy a jövőben csak magunkra, az eszünkre s a két kezünkre számíthatunk.

Keglovich István
okleveles agrármérnök

16668 / 2536 látogató

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.