Sopron.info.hu

Nyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom

  2008 ápr 30 / #csak úgy

Nyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom Ezúttal a szlalom versenyzés világából következik egy kis ízelítő, kalandos odaúttal, kipörgő kerekekkel, és a cikk végére még az is kiderül, hogy a Suzuki vagy a Trabant-e a gyorsabb a szlalompályán. Na de kezdjük az elején…

Vasárnap reggel épp az egyik oldalamról a másikra fordulásnál tartottam (lévén hajnali 8 óra lehetett), amikor a telefonom éktelen csörgésbe kezdett.

Ki ez az állat?

– gondoltam magamban, majd láttam, hogy Tibi barátom keres…felvettem, ő pedig hallva igencsak reszelős hangomat feltette az ilyenkor szokásos rendkívül intelligens kérdést:

 -csak nem aludtál?

Mielőtt még kilátásba helyeztem volna különböző fájdalmas halálnemeket, közölte, hogy Tamás most szólt, hogy kellene menni szlalomversenyt nézni, és lenne kb. 20 percem elkészülni… na a 20 percet sikerült 45-re módosítanom, így aztán nem volt akadálya az indulásnak.

Nyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom Nyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom

20080420044.jpgNyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom

Nyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom 20080420047.jpg

Nyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom Nyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom Nyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom

Hamarosan úton is voltunk Bük felé, abban a tudatban, hogy ott lesz a verseny… mint már sejthető, alaposan tévedtünk. Mikor sikeresen megtaláltuk a helyszínt, ott csak egy jókora üres betonplacc fogadott minket.

Rosszat sejtve nyomozásba kezdtünk, de sem a járókelők, sem a benzinkutasok nem tudtak róla, hogy aznap lenne verseny Bükön, bár annyi kiderült, hogy a helyszín stimmel, mert szoktak ott rendezni autós programokat.

Nyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom 20080420051.jpg

Nyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom Nyugat-Dunántúli Meghívásos Autós Szlalom

Internet kell, jött a nagy ötlet… a benzinkút falán ki is szúrtam egy netkávézó hirdetését. Hamar megtaláltuk, de sajnos zárva volt. Hol lehet még netezni? Hát a szállodákban… szerencsénk volt, rögtön az első helyen megengedték, hogy rávessük magunkat a netre.

Weboldalra fel, kiírás megnéz…Bük, dátum is stimmel… főszervezőt felhív… és ekkor kiderült, hogy a helyszínt módosították Vépre, csak épp elfelejtették kiírni. Vissza a kocsiba, irány Vép… huszonegynéhány kilométerrel, és egy rendőri eltereléssel később végre megláttuk a versenyautókat.

Na akkor térjünk is a lényegre…

A fentiekben leírt bonyodalmak után már cseppet sem lepődtünk meg, hogy nem volt túl sok néző, sőt versenyautóból is lehetett volna több, de a gyönyörű időjárás, és a technikai érdekességek kárpótoltak minket. Technikai érdekesség alatt a szebbnél szebb versenyautóvá alakított Trabantot értem. (Egyébként a Trabantnak komoly versenymúltja van, az idősebbek még emlékezhetnek rá)

Mielőtt bárki szája gúnyos mosolyra húzódna, el kell mondanom, hogy ezek a Trabantok azért nemegészen azok, amiket a közutakon láthatunk pöfögve. Tuningolt motorok, betonkemény futómű, széles kerekek, és teljesen kipakolt-kikönnyített belső + gyönyörű airbrush fényezés.

Alapjáraton ugyan megvan a megszokott össze-vissza pöfögő kétütemű hang, de amikor odalépnek nekik , akkor alaposan megjön a hangjuk, kipörög a kerék, aztán a rövid tengelytávnak és a kis súlynak köszönhetően nagyon fürgén kerülgetik a bójákat.

20080420056.jpg20080420056.jpg

Látványnak sem utolsó, amikor a Trabi beesik a kanyarba, kézifék, szépen körbefordul a feneke, majd kipörgő kerékkel kilő az egyenesben.

No de miről is szól egy szlalomverseny? Bójákból és gumilassítókból kialakítanak egy pályát, mégpedig igen szűk kanyarokkal, kijelölt kerülési irányokkal. A pályatévesztésért, illetve a bóják érintéséért alkalmanként 5mp-et hozzáadnak a versenyző idejéhez. A cél minél rövidebb idő alatt teljesíteni a pályát.

20080420056.jpgAz ideális szlalomautó kis tengelytávú, könnyű és fordulékony. Ezen a versenyen a Trabant és a Suzuki Swift dominált, egyáltalán nem véletlenül. (mi ugyan hiányoltuk a Ladákat, jó lett volna látni egykét hátsókerékhajtású gépet is) Mindkettő olcsón beszerezhető, megfelel a fenti kívánalmaknak, és könnyen tuningolhatóak, egyszerű felépítésűek.

Egyébként a szlalomversenyzéssel bárki megpróbálkozhat, csak egy minimális nevezési díj van, és akár többen is mehetnek egy autóval. Érvényes forgalmi engedély nem szükséges, sok versenyautó nem is alkalmas a közúti forgalomra, de akár a családi autóval is megpróbálkozhatunk.

Elsősorban úgyis a vezető ügyessége számít. Persze azért itt is vannak igazán profik, akik hidraulikus kézifékkel, slick gumikkal és komolyan átépített autókkal neveznek, de ez ne riasszon el senkit, ha kedvet érez hozzá, hogy belekóstoljon a versenyzésbe, csak bátran. Akit bővebben érdekelnek a szabályok, az alábbi linkeken mindent megtudhat:

http://www.duen.hu/info/080316_Nyugat-Dunantuli_Szlalom_kiirasa.pdf
http://www.oszak.hu/oszak.php

Végül meg kell említenem a versenyen uralkodó családias hangulatot, nyugodtan meg lehetett nézni bármelyik autót egészen közelről, kinyitni, belenézni stb. Benzinvérűeknek feltétlenül ajánlott kinézni egy-egy ilyen versenyre. A magam részéről remélem, hogy egyre több ilyen lehetőség lesz, ahol bárki legálisan versenyezhet, ezzel is népszerűsítve a technikai sportokat, és ha mindenki ilyen helyeken éli ki magát, talán baleset is kevesebb lesz az utakon.

Véleményem szerint amúgy is szükség lenne mindenki által szabadon használható autós ügyességi pályákra, ahol lehetne gyakorolni, próbálgatni egy kicsit az autó határait, biztonságosan, elkülönítve a forgalomtól.

Végül a válasz: ezúttal a Trabantok bizonyultak gyorsabbnak.