Közlekedj okosan!
A negyvenen felüliek talán még emlékeznek a gyerekkorunk kutyásmacskás rajzfilmjére, amiben a gyerekeket oktatták a közlekedés szabályaira. Most nem a szabályokra, hanem a soproni közlekedés túlélésének elsajátítására lenne szükség.
Tegnap esti órákban az aszfaltrajzverseny győztesei a sárga festékkel átkenyték a város közlekedésre alkalmas felületeit. A korábban már vázolt módon megváltozott a város közlekedési térképe. Az Ógabona téri lakásokban akkor volt utoljára ilyen csend, mikor az emlékezetes bombariadó volt és a Bécsi dombtól a Széchenyi térig kiürítették a várost. Miután egy évre gyakorlatilag kivonták a forgalmat a térről a béke és nyugalom szigete lett a tér.
Ma leteszteltem a város egy részét, mert a saját bőrön való tapasztalás mégis más. A Színház utcába kellett eljutnom egy megbeszélésre. Éltem a gyanúperrel és biciklivel indultam neki a tesztnek. Mert más közlekedni és más parkolni. Ez utóbbi esélye erősen korellál a nullához. A Lőverek felől indulva a Csengeri utcában nem is volt semmi gond a balra kanyarodással. Csatkai (nekem inkáb Múzeum) utca zökkenő nélkül a színvizsgálat piros, sárga, zöldje után abszolválható. Azt nem tudtam megnézni, hogy a tegnap esti lámpa anomáliának a végére jártak-e. Akkor még a Múzeum utca felől a Lőverek felé kikanyarodásnál egy kiegészítő lámpával túlteljesítették kereszteződés lámpa ellátottságát. A főlámpa pirost mutatott, míg a kiegészítő jobbra zöldet. De más irányba ebből a sávból ugysem lehet elhagyni ezt a kereszteződést! „A sokban benne van a kevés”, mondta sokszor asztalos ismerősöm és levágott még egy darabot az asztal lábából.
Rákóczi utcában furcsa volt, hogy nincs szembe forgalom. Szakértők szerint ez lesz a legneccesebb változás a rutinból vezetőknek. A szokások szerint, a rutinos vezető bekanyarodik a Széchenyi térről a Rákóczi utcába és egyszer csak szembe találja magát a nagy sárga buszokkal a saját sávjában. Figyelem, a Rákóczi utca egyirányú lett!
Én biciklivel a tilosban Hátsókapu utca, amit fizikailag tettek járhatatlanná, Bünker- Rajnárd köz és Petőfi tér útvonalon értem el a Színház utcát. Itt természetesen parkoló nincs egy száll se! Ezért jöttem biciklivel.
Utam innen Bánfalvára vezetett. A Deák téren csak a középső, zöldövezetben lehet közlekedni. A por az „kellemesen” nagy, és a Deák étterem előtti gödörbe már komoly vasbeton, betonvas szerkezetek hirdetik a változást. A Gödör ház előtt (Frankenburg út) markoló szedi a kerékpár úthoz az úttükröt. Tegnap este már feltűnt a Gyík mögötti áskálódás, de nem tudtam mire vélni. Ma viszont megvilágosodtam! Indul a kampányhoz a statisztikai adatok gyűjtése. A rosszindulatú kismalacom röfögte ezt a fülembe, mikor meglátta az Szoborparktól induló és a Besenyő lakópark mögött végződő kerékpárút munkálatait. Csitítgattam, hogy ez nem így van, nekünk kell a kerékpárút, de csak nem hallgatott el. Ő is igazat adott nekem, de azt röfögte folyamatosan, hogy miért nem a Győri út folytatásában csinálták meg, amin az a rengeteg széchenyis gimnazista tudna lejárni az oskolába. Most a Csengery utca, Kőszegi út körforgalomtól csak egy kitaposott gyalogút vezet a vasúti hídig. Onnan kétsávos biciklis sztráda, de addig a szekérút. A most felfedezett útszakaszon eddig is lehetett nyugodtan biciklizni. Az autóforgalom senkit nem zavart. Biztos vannak más szempontok is, amikről mi nem tudunk, csitítottam le kismalacomat. Annak kell örülni, ami van!
A tesztelésnek egy eredménye volt! A városban mostatól kerékpárral érdemes közlekedni. Nem holmi vékonykerekű versenykecóval, hanem a terepet bíró montik részesülnek előnyben. Majd eljön a versenybringák kora is, amikor a közlekedési káosz már csak a városi legendák archivumát gyarapítja.