Rallycross EB futam, Nyírád
Vasárnap ismét autóversenyen jártunk, mégpedig a rallycross európabajnokság magyarországi futamán, Nyírádon. Délelőtt fél 11-kor érkeztünk a helyszínre, és mivel déltől olcsóbb a belépő, egy félórás várakozzással kezdtünk, mivel úgy gondoltuk, hogy megéri 2000,-Ft-os órabérért a kocsiban pihenni egyet.
Utána megvettük a jegyeket, és besétáltunk. Az első, ami rögtön szembetűnt, hogy sokat fejlesztettek a pályán. Építettek lelátót, fejlesztették az utakat, és mint megtudtuk, a jövőben tervezik a nézőtér bővítését 25000 fő számára, részben fedett lelátókkal. Azt hiszem ez a lehető legjobb, amit tehetnek, mivel az egyetlen dolog, amiből komoly hiány mutatkozott az árnyék volt.
Nézelődésünket a depóban kezdtük, alaposan megszemléltük a versenyautókat egészen közelről, hiszen a depójeggyel besétálhatunk akár a boxokba is, amikor épp nincsenek lezárva (ez olyankor szokott előfordulni, ha a futam végén érkezik a karbantartásra szoruló autó, ekkor érthető okokból nem lenne szerencsés, ha a nézők hátráltatnának a szerelőket, de ilyenkor is nézhetjük néhány méterről az eseményeket).
Voltak rettentő profi csapatok is, akik hatalmas szervizkamionokkal érkeztek, itt pillanatok alatt szétkapták a beérkező autót; és voltak kisebb csapatok, ahol egy-két ember egy sima emelővel, meg egy szerszámostáskával bütykölte a gépet.
Közülük megemlítenék egy szimpatikus osztrák versenyzőt, aki mikor látta, hogy érdeklődve nézegetjük a kocsiját, odajött és mondta, hogy teljesen széria autó (természetesen leszámítva a kötelező bukócsövet, áramtalanítót és egyéb biztonsági berendezéseket)
Miután alaposan kifényképeztük magunkat, felmentünk a nézőtérre megnézni a döntőket. Látványosságból nem volt hiány, némelyik autó szabályosan darabokra hullott a futamok végére. Ebben persze nagy szerepe volt a rallycrossban nagyon gyakori ütközéseknek, 2 versenyzőt ki is zártak amiatt, hogy megforgatta ellenfelét (a szándékos ütközés ebben a sportágban is tilos)
De hogy is zajlik egy rallycross verseny?
A szabadedzés: Egy rallycross verseny lebonyolítása a szabadedzésekkel kezdődik. A szabadedzések során a versenyautók vegyesen jönnek a pályára, akár többször egymás után is, a sorra kerülés függvényében, A szabadedzések időtartamra vannak kiírva, -tól-ig határokkal, ezek keretein belül lehet a pályára lépni.
Az időmérés: A szabad edzést az időmérés követi, itt már meg van kötve, hogy a versenyzőknek divíziónkét, azon belül is csökkenő rajtszám szerint kell a pályára lépniük. Összesen három kört tehetnek meg, és ebből a második kettőt mérik. A versenyzők a teljesített legjobb köridejük alapján kerülnek besorolásra az első kvalifikációs futamsorozatba, melyet még kettő hasonló követ majd.
A kvalifikációs futamok: A kvalifikációs futamokat elméletileg a divíziók külön futják, de kis létszámok esetén, a látvány növelésének érdekében bizonyos divíziók összevonásra kerülhetnek (négy- illetve kétkerékhajtású versenyautók).
A kvalifikációs futamokban a versenyzők tulajdonképpen elsősorban az idő ellen versenyeznek, kivel az adott 1. 2. végül 3. kvalifikációs futamok után, a versenyzőket az ott teljesített időeredményeik alapján sorba rakják, ez képezi a következő futamba kerülésük sorrendjét.
A három kvalifikációs sorozat után a kettő jobb eredményét figyelembe véve dől el a döntőbe jutás sorrendje, amely maximum 16 versenyzőt jelent.
A döntő: Az utolsó hat versenyző jut divíziójának „C” döntőjébe, aki ezt nyeri, feljut a „B” döntő utolsó helyére, ahová eredetileg a 6-10 helyre sorolt versenyzővel indul együtt. Majd a „B” döntő nyertese az „A” döntő utolsó helyére, ahol az 1-5 helyet kivívó versenyző várja és ezek után a végső befutási sorrend adja a verseny végeredményét.
A divízióban versenyzők létszámától függően előfordulhat, hogy „C” döntőre nem kerül sor, kisebb létszám esetén pedig lehetséges, hogy egy adott divízióban csak „A” döntőt bonyolítanak le.
(forrás: rallycross.rallycross-portal.hu)
A futamok további érdekessége, hogy a pályának van egy hosszabb, úgynevezett joker nyomvonala is, a döntő 6 köre alatt egyszer minden versenyzőnek kötelező ezt teljesíteni, de hogy hányadik körben az szabadon választható. Ezt remekül ki lehet használni pl. arra, hogy a versenyző kimenekülhessen egy szorult helyzetből, ahol esetleg ütközhetne.
A mostani nyírádi futamról még fontos megjegyezni, hogy most először élő nemzetközi televíziós közvetítés volt a versenyről, ennek segítségével tovább nőhet a sportág népszerűsége, és persze külföldön is egyre többen kaphatnak kedvet, hogy a magyarországi futamra látogassanak.
Remélem olvasóink közül is kedvet kaptak néhányan, és legközelebb már ők is ott szurkolnak a versenyzőknek. Érdemes, hiszen vannak sikeres magyar pilóták is (Harsányi Zoltán ezúttal C döntőt nyert, végül a B döntő negyedik helyén végzett), látványban pedig nincs hiány, a futamokon nincsen egyetlen unalmas pillanat sem, folyamatosak az előzések, ütközések, látványos ugratások, test-test elleni csaták.
Végül néhány link, ahol a futamok részletes leírását, további érdekességeket, interjúkat, és látványos videókat találhatunk:
http://rallycross.rallycross-portal.hu