Sopron.info.hu

Rallycross EB futam, Nyírád

  2008 jún 04 / #csak úgy

Rallycross EB futam, NyírádVasárnap ismét autóversenyen jártunk, mégpedig a rallycross európabajnokság magyarországi futamán, Nyírádon. Délelőtt fél 11-kor érkeztünk a helyszínre, és mivel déltől olcsóbb a belépő, egy félórás várakozzással kezdtünk, mivel úgy gondoltuk, hogy megéri 2000,-Ft-os órabérért a kocsiban pihenni egyet.

Utána megvettük a jegyeket, és besétáltunk. Az első, ami rögtön szembetűnt, hogy sokat fejlesztettek a pályán. Építettek lelátót, fejlesztették az utakat, és mint megtudtuk, a jövőben tervezik a nézőtér bővítését 25000 fő számára, részben fedett lelátókkal. Azt hiszem ez a lehető legjobb, amit tehetnek, mivel az egyetlen dolog, amiből komoly hiány mutatkozott az árnyék volt.

Rallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, Nyírád

Rallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, Nyírád

Nézelődésünket a depóban kezdtük, alaposan megszemléltük a versenyautókat egészen közelről, hiszen a depójeggyel besétálhatunk akár a boxokba is, amikor épp nincsenek lezárva (ez olyankor szokott előfordulni, ha a futam végén érkezik a karbantartásra szoruló autó, ekkor érthető okokból nem lenne szerencsés, ha a nézők hátráltatnának a szerelőket, de ilyenkor is nézhetjük néhány méterről az eseményeket).

Rallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, Nyírád

Rallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, Nyírád

Voltak rettentő profi csapatok is, akik hatalmas szervizkamionokkal érkeztek, itt pillanatok alatt szétkapták a beérkező autót; és voltak kisebb csapatok, ahol egy-két ember egy sima emelővel, meg egy szerszámostáskával bütykölte a gépet.

Közülük megemlítenék egy szimpatikus osztrák versenyzőt, aki mikor látta, hogy érdeklődve nézegetjük a kocsiját, odajött és mondta, hogy teljesen széria autó (természetesen leszámítva a kötelező bukócsövet, áramtalanítót és egyéb biztonsági berendezéseket)

Rallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, Nyírád

Rallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, Nyírád

Miután alaposan kifényképeztük magunkat, felmentünk a nézőtérre megnézni a döntőket. Látványosságból nem volt hiány, némelyik autó szabályosan darabokra hullott a futamok végére. Ebben persze nagy szerepe volt a rallycrossban nagyon gyakori ütközéseknek, 2 versenyzőt ki is zártak amiatt, hogy megforgatta ellenfelét (a szándékos ütközés ebben a sportágban is tilos)

De hogy is zajlik egy rallycross verseny?

A szabadedzés: Egy rallycross verseny lebonyolítása a szabadedzésekkel kezdődik. A szabadedzések során a versenyautók vegyesen jönnek a pályára, akár többször egymás után is, a sorra kerülés függvényében, A szabadedzések időtartamra vannak kiírva, -tól-ig határokkal, ezek keretein belül lehet a pályára lépni.

Az időmérés: A szabad edzést az időmérés követi, itt már meg van kötve, hogy a versenyzőknek divíziónkét, azon belül is csökkenő rajtszám szerint kell a pályára lépniük. Összesen három kört tehetnek meg, és ebből a második kettőt mérik. A versenyzők a teljesített legjobb köridejük alapján kerülnek besorolásra az első kvalifikációs futamsorozatba, melyet még kettő hasonló követ majd.

A kvalifikációs futamok: A kvalifikációs futamokat elméletileg a divíziók külön futják, de kis létszámok esetén, a látvány növelésének érdekében bizonyos divíziók összevonásra kerülhetnek (négy- illetve kétkerékhajtású versenyautók).

A kvalifikációs futamokban a versenyzők tulajdonképpen elsősorban az idő ellen versenyeznek, kivel az adott 1. 2. végül 3. kvalifikációs futamok után, a versenyzőket az ott teljesített időeredményeik alapján sorba rakják, ez képezi a következő futamba kerülésük sorrendjét.

A három kvalifikációs sorozat után a kettő jobb eredményét figyelembe véve dől el a döntőbe jutás sorrendje, amely maximum 16 versenyzőt jelent.

A döntő: Az utolsó hat versenyző jut divíziójának „C” döntőjébe, aki ezt nyeri, feljut a „B” döntő utolsó helyére, ahová eredetileg a 6-10 helyre sorolt versenyzővel indul együtt. Majd a „B” döntő nyertese az „A” döntő utolsó helyére, ahol az 1-5 helyet kivívó versenyző várja és ezek után a végső befutási sorrend adja a verseny végeredményét.

A divízióban versenyzők létszámától függően előfordulhat, hogy „C” döntőre nem kerül sor, kisebb létszám esetén pedig lehetséges, hogy egy adott divízióban csak „A” döntőt bonyolítanak le.

(forrás: rallycross.rallycross-portal.hu)

A futamok további érdekessége, hogy a pályának van egy hosszabb, úgynevezett joker nyomvonala is, a döntő 6 köre alatt egyszer minden versenyzőnek kötelező ezt teljesíteni, de hogy hányadik körben az szabadon választható. Ezt remekül ki lehet használni pl. arra, hogy a versenyző kimenekülhessen egy szorult helyzetből, ahol esetleg ütközhetne.

Rallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, Nyírád

Rallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, Nyírád

A mostani nyírádi futamról még fontos megjegyezni, hogy most először élő nemzetközi televíziós közvetítés volt a versenyről, ennek segítségével tovább nőhet a sportág népszerűsége, és persze külföldön is egyre többen kaphatnak kedvet, hogy a magyarországi futamra látogassanak.

Remélem olvasóink közül is kedvet kaptak néhányan, és legközelebb már ők is ott szurkolnak a versenyzőknek. Érdemes, hiszen vannak sikeres magyar pilóták is (Harsányi Zoltán ezúttal C döntőt nyert, végül a B döntő negyedik helyén végzett), látványban pedig nincs hiány, a futamokon nincsen egyetlen unalmas pillanat sem, folyamatosak az előzések, ütközések, látványos ugratások, test-test elleni csaták.

Rallycross EB futam, NyírádRallycross EB futam, Nyírád

Végül néhány link, ahol a futamok részletes leírását, további érdekességeket, interjúkat, és látványos videókat találhatunk:

http://www.nymc.eu

http://www.rallycross.hu

http://www.nyiradcross.hu

http://rallycross.rallycross-portal.hu