15 ezer ember munkája veszélyben?

Ezreknek ad munkát a világ legnagyobb motorgyára. A hatalmas győri gyártócsarnokok munkatársait azonban komoly veszély fenyegeti az elkövetkező években, könnyen elveszíthetik munkájukat, megélhetésüket. Az elektromos autók elterjedése pedig az egész magyar ipart veszélybe sodorhatja. Ha eltűnnek a drága automata váltók vagy a differenciálművek, akkor nem lesz szükség a Magyarországon működő német autógyárak köré felépült beszállítói körre sem. Ezért adhatunk igazat azoknak, akik kockázatosnak ítélik meg a hazai ipar szerkezeti összetételét, hiszen azon belül  30 százalék az autóipar aránya, ennek jelentős része pedig erősen függ a német autóipartól.

Az elektromos autók árának közel felét az akkumulátor adja, a Tesla, illetve a koreai LG és Samsung által uralt akkupiacon azonban még nem kapaszkodott meg egyetlen európai gyártó sem.  Németország ezúttal is lépéselőnyben van, egy  a 17 nagyvállalatból álló konzorcium, olyan kormányzati támogatást kapott, amiből versenyképes akkumulátorgyárat építhet, és ezzel felveheti a versenyt a Tesla Gigafactory gyártóüzemeivel. Az egymilliárd eurós beruházás során automatizált gyártást honosítanak meg, ez pedig újabb veszéllyel fenyegeti a magyar ipart. A német óriásberuházás megvalósulásakor óhatatlanul olcsóbbá válik majd a hazai gyártás, a Magyarországon és főként Győrben történő termelésnél, ahol az emberi munkaerőnek sokkal nagyobb a jelentősége. Ha pedig a munkaerőköltségek csökkennek az automatizálás eredményeképpen, többé már nem indokolt külföldön gyártani az elektromos autókat.

Két valószínű  következménye lehet ennek a piaci átrendeződésnek, vagy újabb ezrek mennek el az országból, éppen Németországba, hogy ott találjanak megélhetést, szakképesítésük, tapasztalataik erre nagyfokú lehetőséget nyújtanak számukra, vagy egy ázsiai óriás -lehet, hogy éppen kínai –  fantáziát lát a magyarországi akkumulátor gyártásban. Utóbbinak azonban kicsi a valószínűsége, hiszen otthon még olcsóbb munkaerőt alkalmazhat.